2 november 2008

Maken bloggar

Gör ett gästspel på bloggen. Kommer bli fler sådana framgent.
I helgen sprang jag finalloppet i Göteborg och det var skönt att avsluta säsongen med ett lopp som som jag faktiskt rankar som årets bästa prestation. 72.03 minuter på den 18,8 km långa banan var jag riktigt riktigt nöjd med. Nu har den tävlingsintensiva delen av hösten tagit slut och det är tid för summering, analys och planering inför vinterns mängdträning och vårens tävlingar.
Egentligen är november en rätt härlig månad. OK det är kallt, man får börja skrapa bilrutan och vinterdäcken skall på men det är en rätt så kravlös månad. Inte lika fylld med stress inför julen som december och det är ju faktiskt lite ljusare...
Resultatmässigt har jag tagit ett stort kliv under året jämfört med 2007. 5 minuter snabbare på halmarathon och 12 minuter snabbare på lidingöloppet är några exempel som visar att träning ger färdighet. Hur skall jag nu göra för att förbättra mig ytterligare och ta ytterligare ett stort steg?
Jag har ett stort intresse för träningslära och har plöjt en hel del faktaböcker i ämnet senaste halvåret. Efter att ha lärt mig det mesta om Anaerob tröskel och maximal syreupptagning o s v så blev jag sugen på att undersöka hur mina egna värden är med nuvarande form.
två veckor innan lidingöloppet gick jag så till Aktivitus i Göteborg för att utreda vid vilken hastighet jag börjar bilda mjölksyra och vid vilken hastighet jag pressar min kropp maximalt syresättningsmässigt (VO2 max).
Resultatet bekräftade mina antaganden. Anaerobisk tröskel på 17 km/h (3.34 min/km) och VO2 maxvid 19 km/h (3.10 min/km). Det var riktigt kul att testa detta och man fick ett diagram som visade hur syrahalten i blodet ökade i takt med att löphastigheten ökade. Kan varmt rekomendera detta.

I den efterföljande diskussionen drog Mattias på Aktivitus att en viktnedgång på 5-6 kg skulle ge stor effekt på VO2 max och att jag skulle tjäna på att springa otäckt långa intervaller (typ 5-6 minuter med puls på 95% av max...). Mattias visade också liknande diagram från ett par andra löpare som han haft som kunder i våras. De hette Japhet Kipkirir (tvåa lidingöloppet 2008) och Sylvester Teimet (1:a GBG varvet 2008). De rackarna kom aldrig upp i mjölksyratröskelfart ens vid 21 km/h....kusligt. Små var de också typ 50 kg.
Med detta som bakgrund har jag bestämt mig för att gå in i en defperiod från och med idag och fram tills jag når min idealvikt 69 kg. Det handlar om 6-7 kg så det borde ta c:a 12 veckor. Först därefter skall jag lägga om träningen och fokucera på kvalitetsträning. Tror att detta kommer att göra det möjligt för mig att nå mitt mål att vara max 5 minuter efter på Terräng-SM (långa banan). Det kommer krävas strikt kost och en hel del morgonpass. Ser fram emot att ta detta första steg mot målet för vårsäsongen 2009.

7 kommentarer:

Lena sa...

Till maken; hade kanske inte varit så kul att gjort ovanstående test för två år sedan (86 kg och inte direkt vältränad)...

Anonym sa...

Imponerande tider på laktattestet! Det där med att hitta sin optimala vikt har jag också funderat över, och kommit till insikt om att ett BMI strax under 21 nog är ganska bra för mig. Det var för övrigt så Gunder Hägg var byggd, som var gammal medeldistansare. Och jag håller med, kenyanerna är ju ruskigt lätta, de ligger nog neråt BMI 17, vilket är helt sjukt lågt :)

Anonym sa...

>>Medeldist,
Idealvikten är för mig då fetthalten är c:a 12%. Då ser man tvättbrädan utan att behöva dra ner fläsket som just nu döljer... ;-)
BMI för mig blir nog då hägre än för Gunder Hägg. 69 kg på 181 cm blir lagom för mig när jag är klar med def.

Anonym sa...

>> Lena.
Mjuuuuk å goo!
men det hade varit ett jobbigt test ;-)

Dunceor sa...

Grymma tider helt klart. Jag hade velat göra ett sånt test men tror jag ska vänta till våren då det blir mer kvalité och då mer intressant =)

Intressant också att du är 181cm lång vilket även jag är. Ligger idag på drygt 67kg men vill nog snarare gå upp 2-3 kg i muskler. Misstänker annars att jag har rätt låg fetthalt redan.

Anonym sa...

Ska bli kul att följa din resa!

/54 friska pannor

Tröskelkungen sa...

>>Dunceor,
181 och 67 kg. Borde vara som klippt och skuren för långdistans. Har för mig att det är det du satsar på.
Mitt problem är väl att jag faktisk är sugen på både sött och fett lite titt som tätt. Jag måste anstränga mig och tänka på vad jag äter annars går jag upp i vikt så enkelt är det.
Ja skall också köra nytt laktattest i början av mars och sedan ett nytt på hösten. Det är kul att upprepa lite då och då.

>>Berglund VA? 54 kg, det var en lätt en.