18 november 2008

Från turistjogg till tröskel - 6 km utan smärta

Tjiihoo! I dag har jag sprungit. Utan smärta. Utan smärta - smaka på det. Utan förvarning kom det också. Sjuk igår och hade tänkt att turistjogga 6 km idag. Börjar springa och noterar direkt att det inte gör ont. Stelt, men igen direkt smärta. Passerar 150 meter, passerar 400 meter och konstaterar redan där att det är nytt rekord i hur långt man kan springa innan det gör ont. Tittar på Garmin, snittfarten är bra. Passet har ändrat karaktär, från turistjogg till ett potentiellt tröskelpass. Intressant.

Banan som löptes är exakt 3 km, två varv och således 6 km. Första varvet 13,54, andra 13,14. vilket ger en snittfart på 4,31 totalt, andra varvets snittfart blev 4,25. Var tvungen att konsultera jogg.se för jag vet att jag har sprungit rundan förut och ja, totaltiden var då 29.16 (mot 27.08). Visst, jag tappade styrka i högerbenet mot slutet, men vilken skillnad. Jag har ju sprungit 6 km med 1,9 ben, istället för med ett och ett halvt. Tjihoo! Varför nu? Analysen kommer senare, nu ska jag assistera maken i IKEAskruvandet. Han har precis kommit tillbaka från sitt pass, 10,3 km terränglöpning. Fullt normalt att gå ut och springa kl 22.30 på kvällen;)

6 kommentarer:

MarathonMia sa...

Det var bra sprunget! Härlig beskrivning av 1,9 ben... jag har 1,8 ben nu men *ignorerar* och kutar ändå... dum? Jag?

Anonym sa...

Gott att du tycks hitta tillbaks igen!

Själv har jag precis stängt bloggbutiken och kommer istället att agera läsare framöver. Utöver löpningen förstås...


//S

Anna sa...

Grattis, fasiken vad kul och vilken supertid på 6km!!!

Anonym sa...

Åh, va härligt! Grattis.
Idag har jag två trekvartsben, men det beror tack och lov inte på skador utan på träningsvärk efter gymmet...

Lena sa...

MarathionMia - Det är klart att man ska ignorera smärta. Annars är man ju inte gjord för löpning;)
Samir - kommer sakna bloggen, men hoppas att du uppdaterar mig lite då och då! Hur blir det med Sylvesterloppet? Varvet?
Anna - tackar! Du är snart där själv också;)
Bureborn - det finns ingen träningsvärk som är så "grym" som efter ett benpass i gymmet!

Magdalena sa...

Mkt bra sprunget! Skönt att smärtan är borta!