8 november 2008

Det enda rätta. Det enda lätta.


Inspirerad av Berglunds start av säsongen 2009, bestämde jag mig för att nu startar jag säsong 2009 också. Nu ska jag börja träna igen. Löpträna, alltså. Den uppmärksamme noterar kanske att jag springer tävlingar och det gör jag, men löptränar nej. Sjukgymnastik och tävling, låter som en oortodox kombination. Kanske inte att alltid rekommendera, men vad göra när kroppen bråkar.

Så nu tänker jag bråka tillbaka med den;) Det är ju inte konstigt att jag blir skadad, det är ju 10 år sedan jag tränade sist (om man exkluderar de 7 veckornas träning inför Stockholm Marathon 2004).

Eftersom det gör ont när jag går, så kan jag ju lika gärna springa. Kanske inte så långt och inte fullt så ofta. Men springa. Träna. Andas in, andas ut. Lycka.

Det är således dag 1 idag och det höll på att inte bli något pass. Kollegan med flickvän hade varit här på lunch och när de åkte var dagens "måsten" avklarade. Maken erbjöd mig att träna först, varvid jag svarade "jag har ont i låret" (what else is new...). Men sanningen var att jag var mer sugen på barnens lördagsgodis och soffan. Däremot är det ingen picknick att vara inne med våra barn. De lever helt enkelt loppan, hela tiden... Helt plötsligt tedde sig löpning som det enda rätta. Det enda lätta.


Skorna på. 6,15 km löpning på grusvägar och på golfbanan. The rising med Springsteen i mp3n och 31 minuters återkomst. Ont, ja. Värt det, ja. Säsong 2009 har inletts. Äntligen.

4 kommentarer:

Nix sa...

Grattis! Skönt att vara igång igen.
Som sagt: man ska inte underskatta behovet av att fly ;)

Lena sa...

Bättre fly än illa fäkta;)

Anonym sa...

Känner igen din beskrivning. Det var precis så som gårdagens backträning i Lerum kom till. Efter en heldag hemma med två helvilda juniorer var till och med ont slit i skogen väldigt lockande.

Och nästa års säsong har alltså startat säger du? Då var man redan efter i planeringen...

//S

Lena sa...

Samir - två helvilda juniorer... Lugnar livet någonsin ner sig? Hoppas inte det;)
Och ja, säsongen har startat. Eller i alla fall, tjuvträningen inför 2009. Häng på;)