30 november 2008

"Pinsamt att ta av sig kläderna..."

Ett av världens bästa motivationstips lärde jag mig av en av mina skidtränare. Han själv hade motivationsproblem, men han brukade lösa dem med att alltid byta om till träningskläder;

"Det är så pinsamt att ta av sig kläderna på kvällen om man inte har tränat"

Idag levde jag efter denna devis. Vi skulle ut med grabbarna för att leka på lekplats, köpa chokladtomtar och se till att de inte rivde huset under ett par timmar. Eftersom motivationen kunde återfinnas i den nedre skalan, så åkte träningskläderna på. Jag kan meddela att Garminbandet skaver lite när man går omkring i det i ett par timmar utan att träna.

Men tränat blev det. Skulle ju bara ut och samla kilometrar. 6,8 stycken blev det. Första halvan var direkt smärtsam, andra halvan bättre. Det var en fuktig, rå kyla som övergick till hällregn. Mysigt. Inte direkt. Att bara ena hörluren fungerade gjorde inte saken bättre. Men ändå - det är ändå skönare att faktiskt träna, än att inte göra det. Eller vad säger ni?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Framförllt en mental "lättnad" av att klara av något man bestämt sig för.

Jag brukar ofta få kommentarer som: "Äh, vad gör det om du inte tränar i morgon? Du har ju tränat alla dagar i veckan och ska antagligen träna på söndag också..?" och/eller "Ett missat pass... Vad gör det? Det du tränar för är ju inte förrän i slutet av april!?"

Det handlar inte om det brukar jag säga. Det är en principsak och ett inställt pass blir lätt två som blir tre och så har man kanske samlat på sig fem missade pass i månaden - antagligen också något av kvalitet som exempelvis intervaller.

Oj, nu blev det långt och jag hann knappt skriva hälften... ;)

Anna sa...

Håller helt med dig. Riktigt bra tips med kläderna. Det känns inte okej att ta av sig dom oanvända.

Lena sa...

Berglund - Kan bara säga exakt, exakt och precis så är det!
Anna - har aldrig behövt ta av dem oanvända ännu, men visst hade det varit pinsamt.

Anonym sa...

Vilket klockrent tips!
Har på ett rätt omedvetet plan gjort ngt liknande ett par gånger. Typ: gå på föräldramöte iförd löparkläder och senast idag i matbutiken.
Det funkar ju faktiskt, för inte vill man ta av sig tajtsen osvettiga.