26 december 2008

Träningsvecka 5 resulterade i 54 km, en "ofrivillig" ökning från de planerade 40 km per vecka. Men får man möjlighet till långpass med sällskap så tar man ju alla chanser;)

Den 23 var det dags för det månatliga avstämningsmötet med sjukgymnast J. MR på baklåret visade just ingenting. Det visste vi ju i och för sig, eftersom det kommer från ryggen... Men å andra sidan, var det ju alltid bra att veta att baklåret ser normalt ut, typ. Röntgenbilderna på ländryggen var borta(?) Så där kom vi inte längre...



Sedan maj har jag gjort mer eller mindre det mesta för att komma till rätta med skadeläget. Förutom ortoped, sjukgymnast, naprapat, kiropraktor och en styck sjukvårdsförsförsäkring, så har följande testats och utvärderats.


  1. Total vila - gav ingen effekt alls på skadeläget. 10 bortkastade veckor, således.

  2. Sjukgymnasik + tävlingar. Det gav ingen påvisad effekt. Vissa veckor bättre, vissa veckor sämre. Det är däremot inte skönt att tävla otränad. Inte skönt alls. Inte på något sätt. Men det är roligare än att inte göra något alls. Att det blev sjukgymnastik + tävling, istället för s+träning är att jag gillar faktiskt att tävla och ska jag springa så lite som möjligt så kan jag ju lika gärna springa tävlingar.

  3. Sjukgymnastik + 40 km vecka. Det är de sista 6 veckorna. Fakum är att jag blir inte sämre av att träna mer.

Vi diskuterade det fortsatta träningsupplägget och till och jag blev förvånad när hon rekommenderar en tämligen brant stegring av träningen. In med ett intervallpass per vecka(gärna tusingar, med 90 sek vila. Helst minst 6 st, jovisst tjena...) och om tre veckor ytterligare ett intervallpass per vecka. Då ska korta intervaller in på schemat. Därutöver ett tröskelpass per vecka. Ett bulkpass ytterligare in på schemat, i långsam, långsam fart. 5 löppass per vecka. Veckodosen blir således 60 km. Plus den alternativa träning. Plus styrketräning (sjukgymnastik) 2-3 gånger per vecka. Hinner du det, undrar sjukgymnast J. Hinner ja, det handlar ju endast om att planera in det. Och det kan jag;)

Att träna med smärta är helt OK. Förhållningsordern är att allting som inte förvärrar skadeläget lska genomföras och att lyssna på kroppen och modifiera utifrån dagens förutsättningar. Here I come!

7 kommentarer:

Anna sa...

54 km, grattis! Och du ska vara skadad, ha två barn och jobb! Du har så härlig inställning till din träning och livet utanför. Allt handlar ju om bra planering men få lyckas. Jag jobbar fortfarande på att få ihop allt och inte lyssna för mycket på trötthetsdjävulen. För övrigt ska jag försöka ge mig ut imorgon, har varit sjuk och har under tiden laddat med choklad. Får dock sluta käka nu annars kommer inte tightsen passa.

Magdalena sa...

Vad är det för ryggskada du fått? Vet man exakt vad det är? Säkert ej iom att man gjort MR.... Skönt att ökad träning inte skadar! Kör på!

Nix sa...

Självklart läser jag in precis samma ordination för mina smärtor just nu ;) Det som inte förvärrar skall utföras. Lysande!

Anonym sa...

Hej Lena!
Du får ursäkta ett sent svar på din fråga på¨min blog "Run for Fun". Men jag har varit på semester och samtidigt gått och gift mig ;-)

Jag går till Elvir på Träningsverket.

Tel: 0706 - 00 05 18

Ha det bra!

Jimmy

Run for Fun

http://www.marathon.se/blog/index.cfm?Blo_ID=17

Lena sa...

Anna - tackar;) På något sätt är det lättare att träna när det hela tiden är "now or never". Det är ju inte så att alternativet är att lägga sig och slötitta på tv, de dagarna har ju försvunnit...
Magdalena - man vet inte exakt vad det är. De tror att det är diskbrock/nervikläm (fin medicinsk term) + piriformis, som alla andra som löparbloggar;) MR ländrygg blir i början av januari.
Nix - Sjukgymnast J har ju varit elitlöpare så hon är ingen mjukissjukis. Som sagt, allt som inte gör det sämre till morgondagen är ok!
Run for Fun - love your blogg! Och grattis till bröllopet. Kan rekommendera married life!

Anonym sa...

En rätt saftig stegring det där - måste vara härligt att få bita i rejält igen!
Vad består den alternativa träningen av?

Anonym sa...

Tackar för det. Det blogg är ju superb!

Ja kan hålla med om att det känns riktigt bra att vara gift.

Kan inte bli bättre ;-)

Ha det bra!