1 januari 2009

Sylvesterloppet - eller varför stämmer inte Garmin?

I bilen till tävlingen ägnade sig våra barn åt att testa sina lungor. Samtidigt. Och inte i sång. Helt plötsligt kändes det som att tävla skulle vara det mest lättsamma under dagen. Efter upphämtning av nummerlapparna, så tog barnens morfar och mormor över ansvaret för barnen. Nice...

Tröskelkungen och jag började värma upp. Tävlingscentrum hade två toaletter så om man ville se kissande män i centrala Göteborg på blanka förmiddagen, då skulle man varit där. Istället styrde vi joggstegen mot Bergakungens sal, den stora biografen. Tack för lånet;) och vi såg inte direkt ut att passa in i miljön, bland popcorn, läsk och nyvakna besökare. Hälleöverdraget är inte direkt diskret med sina loggor och reflexer. Men vad gör man inte, för att få kunna slippa kissa utomhus?

Uppvärmingen gav mig svar som jag inte ville ha. Pulsen gick upp omdelbart. Till 171, stax under tröskelpuls. Av att jogga. Beslutade mig för att starta, men att hålla koll på pulsen. Det visade sig vara ett korrekt beslut. Starten var däremot helt oorganiserad. Trång, ingen uppdelning och varför ställer sig folk längst fram som går efter 1,5 km. Suck.

Första km passerades på 3,58. Shit, 17 sek snabbare än plan. Det är aldrig bra. Normal tävlingspuls är 177 för asfaltslopp och upp till 183 för terränglopp (uppförsbackar passar inte mig). Gårdagens lopp fick en snittpuls på 173 och det kändes inte befogat att försöka pressa på mer. Vet inte om det hade gått heller, för den delen.

Garmin 10 km passerades på 42.04. Målgång blev 42,36 och en preliminär 14 plats. Men varför säger Garmin att loppet är 10,18 km, när det är kontrollmätt till 10 km? Så mycket kryssade jag inte... Har ni några teorier?

11 kommentarer:

Nix sa...

Teorier jag?!

För det första lägger de alltid till någon promille på kontrollmätningarna - så där har du 10 meter...

Skämt åsido. att kryssandet lägger på några meter känns inte osannolikt. Och det är klart att det kan ha studsat lite mot några husväggar.
Men jag tror på kryssande...

Anna sa...

Inga teorier men ett stort grattis till din braiga tid. Jag vill också vara så supersnabb. Hur länge har du hållit på med löpträning? Är det sen i 2007 för i så fall är du ju helt galet bra på att springa.

Tröskelkungen sa...

När jag jämför lopp brukar jag värdera utifrån Garminsträckan. Jag har också en iaktagelse som jag tycker är lite märklig. 10 000 meter på Nösnäsvallen gav 10 300 meter och 5000 meter på Stenkullen gav 5130 meter... Har ingen hållbar förklaring till varför det blev så i de loppen.

Det ser bra ut inför kommande lopp när du springer på 42.36 i et 10,2 km långt lopp och med en förkylning i kroppen. En utmaning till dig min kära blir vem som kommer först till sub 40 min (lena) eller sub 34 (Robert) på milen.

Anonym sa...

Tjusigt!

Nix sa...

TK:
Om de var på bana så har jag en förklaring: Klockan har svårt att hänga med i kurvorna och "toppar till" dem - vilket oftast ger några meter till.
Du har ju (i det närmaste) samma avvikelse per varv i de två fallen, vilket möjligen kan stärka min tes...
300 meter på 10k, dvs på 25 varv, eller 50 kurvor, ger en avvikelse på 6 meter per kurva.
Grovt räknat behöver "toppningen" vara ungefär 2 meter för att man ska uppnå den avvikelsen, dvs öka kurvradiens sträcka med 6 meter.

Och att klockan mäter fel två meter känns inte osannolikt...

Nix sa...

Ni säger nörd som om det vore något negativt ;)

Gott nytt år förresten. Och förbaskat bra sprunget! Det sa jag visst aldrig...

Anonym sa...

Var också ute och rusade igår och herr Garmin på armen fick det till 10,14 km. Säkerligen sprang jag 140 meter extra första biten när jag fick springa sick-sack runt tjockisarna i första startled som inte orkade längre än Södra Vägen...

Jag har för övrigt samma erfarenheter från Stenkullens IP som Tröskelkungen nämnde, men inte riktigt lika stor diff.

Grattis till en utmärkt tid! Själv litar jag till 100% på klockan ihop med SportTracks och klockar 10,00 km på 42:51.

Ha det gott!
//S

Magdalena sa...

Jag stödjer kyrssteorin.. Grattis till en jättebra tid.. i min värld i all fall. Hoppas du är nöjd och hoppas ditt nya år blir skadefritt/skadeåterhämtat!

Anonym sa...

På tal om felvisning på löparbana. Vilken arm har du gps-klockan på?
Om klockan är på höger arm och du springer åt rätt håll, så kan man säga att det nästan skiljer en halvmeter mellan handlederna. En lätt geometrisk uppskattning ger då att kurvan blir 1½ meter 'längre' med gps-klockan på fel arm. På 10000 meter med 50 kurvor blir då skillnaden 75 meter.
Nu är jag medveten om att exaktheten inte är så stor i mätningen, men teoretiskt är det rätt intressant.

Stefan

Sofy sa...

Wow, jag stödjer tröskelkungens inlägg. Den braiga tiden med förkylning i kroppen är ju kanon! Grattis!

Inge Rogesund sa...

Jag filmade Sylvesterloppet, målgången med alla löpare som sprang under en timme.

http://www.fria-webbtv.se


Inge Rogesund, filmare