2 oktober 2008

Att bli kär - råd från "gurun" Puma

Jag älskar faktiskt löpning. Så är det. Det är den klart bästa träningsformen. Punkt. Men som sagt, jag har passerat 30-strecket för ett tag sedan, blir ju hela tiden skadad och har insett att jag behöver träna styrka. Jag har i många år halvhjärtat försökt, eller rättare sagt, jag sponsrade SATS i ganska många år...

Nu är det ju så att det finns ett bra gym 100 meter från kontoret. De har till och med en sjukgymnastikklinik;) Faciliteterna finns således och jag inser att jag behöver. Förra veckan hade de "gratisvecka", så jag gick dit glad i hågen. Men vad hände... Inget, hade tänkt att köra 4 x 2000 intervallet på löpbandet. Men löpbandet var knepigt, musiken låg, inspirationen 0, så jag klev av efter 700 meter...
Nåväl, styrka ska jag ju köra. Sagt och gjort, jag drog lite i någon maskin här och någon maskin där. Kände på någon hantel, putte lite på någon boll. Tänkte när jag var där. Jag skulle vilja känna som Puma. Hon älskar ju löpning och gymmet. Hur bär hon sig åt.? Varvid jag helt enkelt ställde frågan till gurun. Hur blir jag kär i styrketräning?

Här kommer svaret;)
Apropå hur man blir kär i styrketräning så beror det ju lite på vem man är som person. Jag är en sådan som tröttnar snabbt och avskyr rutiner. Det måste gå snabbt helt enkelt.

Jag står aldrig och gör 3 set på 15 reps. 12 reps max. Då går det snabbt!

Allt i mitt liv handlar om variation. Jag har lite förskräckt insett att jag till och med byter stad med 3 års mellanrum!! Därför tränar jag väldigt sällan exakt samma sak i samma sammanhang. Jag försöker variera övningarna, variera dagarna, variera gym, variera om jag kör på bänk eller pilatesboll - variera allt vad jag kan.

Viktigast av allt är nog att jag splittar kroppen. Jag skulle dö av tristess av tanken att träna hela kroppen vid ett och samma tillfälle. Numer kör jag max 2-3 muskelgrupper och typ 2-3 övningar per muskelgrupp. Det känns lättare mentalt.

Ett till tips är att ha en plan inför varje styrketräningspass. Att skriva ner exakt vad jag ska göra och hur många reps/set gör mig fokuserad, och när jag är fokuserad tränar jag bättre och när jag känner att jag tränar bra tycker jag dessutom att det är roligt. Man måste lura sig själv lite! :-) Snygga kläder och bra musik hjälper också! :-)


Det slog mig, när jag läste svaret. Det är ju precis som med löpningen. Inte fan går jag ut och springer samma runda, på samma hastighet, vid samma tidpunkt, i samma kläder;) Inte heller går jag ut och joggar, utan en plan. Är det så lätt att bli kär? Räker det med en plan, kunskap om olika övningar och rätt inställning? Det återstår att se, men i morgon har jag i alla fall bokat in mig på en genomgång på det nya gymmet kl 10.00. TACK PUMA!

1 kommentar:

Puma sa...

Hur har det gått, nu när du fått tid och möjlighet att testa ett tag??