7 februari 2009

"TV shops träning"

För några veckor sedan sålde ICA Maxi en DVDbox för 99 kronor. Titeln var Wellnessbox och redan där börjar man ju med rätta ana oråd. 4 skivor, med Pilates och Yoga och javisst, den åkte ner i den stora, stora vagnen.

(Dagens "pass", inte många coolhetspoäng där inte)

I och med skadeläget så var det idag dags att testa. Det blev Power Yoga och även Pilates. Att kalla detta träning, är att ta i. Det är snarare någon form av styrkestretch. Det är knappt att instruktören själv kan hålla sig för skratt när hon på slutet säger "If you do this routine 3-5 times a week you will see the differance". Det krävs mycket mer än bara göra det här, 3-5 gånger per vecka. Det är ungefär som att gå stavgång 3*30 min per vecka och tycka att man tränar mycket...

Men nu ska jag inte vara så negativ, jag gillar bara inte när man "lurar" folk att tro att de verkligen tränar. Fördelen var ändå att jag "tvingades" stretcha och till viss del coreträna i drygt 90 min. Och ja, jag fick stretchat och stärkt muskler som är svåra att komma åt. Men träning, nej, det kan det inte klassas som.

3 kommentarer:

Dunceor sa...

Inte för vara sån men avslöjade inte MTV-loggan i hörnet det? =)

Jag hade nog förvisso behövt lite sånt för att bli mer smidig och stärka upp vissa delar (speciellt ryggen) men det är väl lite så att tränar man mycket så vill man ha hård träning som känns, inte lite stretchande. Jag tror det är bra men att tro att man minska vikt eller liknande (som jag misstänker folk (läs kvinnor tyvärr) tror) är ju ett skämt.

Snorkkis sa...

Jag har också Pilates dvd.n (den med violett omslag), tror jag testade en gång men det var inte heller min grej. Det som jag ändå kört är Winsor Pilates, en 20 minutare. Det är lagom länge, och lite mera action. Rörelserna i den lär man sig också ganska snabbt, och de är praktiska att bara göra om man känner sig som en hö-säck i ryggen efter en dag sittande på jobbet.

Överlag tror jag att man som löpare borde satsa på mer core träning, men som du har jag också problem att se det som riktig träning.

Hoppas benhinnorna känns bättre snart!

Lena sa...

Dunceor - Håller med precis!
Snorkfröken - Winsor... Det kanske är värt att testa;)