10 oktober 2008

Från löpförbud till marathon på en vecka?


Ska ju till den kinesiska huvudstaden nästa vecka. Har inte varit speciellt sugen på det, varvid jag idag begav mig till biblioteket för att låna en resguide (vilket fick mig att känna mig ungefär 65 år gammal...) Hur som helst, efter middag med goda vänner och alla barnen åkte boken fram och vad hittar jag då under kategorin "Motion" jo, följande;
"kommer du under den tredje helgen i Oktober så kan du tillsammans med 20000 andra deltaga i Beijing International Marathon. Du startar på himmelska fridens torg..."
Helt plötsligt kändes tjänseresan lite mer intressant. På med datorn, in på hemsidan och javisst, söndagen den 19 oktober. Maken frågar lite försynt om jag inte har löpförbud just nu. Svarar något i stil med att detta är ju en chans man inte kan missa. Kollar vidare på hemsidan och de har även ett 10 km lopp och ett halvmara lopp, men dessa har inte officiell tidtagning. Damn, som amerikanen på jobbet skulle säga.

När jag inte kan bestämma mig så brukar jag ta till plus och minuslistor.

Plus
  • Jag är där. I Beijing. Just då.
  • Hade varit lite coolt att springa ett marathon i Kina.
  • Kul sätt att se staden på?
  • Jag har sprungit marathon förrut med minimal träning (7 veckors träning, Stockholm Marathon 2004)
  • Alla bloggare får ju marathon att låta så kul.
  • Maken tillägger att "om man ändå ska göra något och riskera att bli skadad, så då är den bästa tiden nu, innan vilofasen" Det sätter vi på pluskontot;)

Minus

  • Löpförbudet som kiropraktorn förlagt mig med.
  • Senaste långpasset var i 8 maj 2008.
  • Förra gången hade jag åtminstånde sprungit långpass innan.
  • Jag gillar ju inte när människor gör saker utan att vara förberedda. Förberedelsen är ju hela grejen. Inte direkt förbered just nu.
  • Ett marathon är långt...

Shit, nu blev det svårt. Det hade varit lättare att bestämma sig för typ 21 km eller 10, men de har inte officiell tidtagning och man vill ju ändå ha sitt namn i resultatlistan... Hjälp!

5 kommentarer:

Nix sa...

Det här kommer att vara Sveriges sämsta råd genom tiderna - eftersom jag utgår från hur jag hade resonerat...

Spring!
Eller i alla fall: starta!

Som du säger, du kommer att ångra dig om du inte gör det. Om du startar i tillräckligt långsamt tempo så är det ju nästan en lång promenad.
Och vips så har du inte trotsat löpförbudet - utan rehabtränat ;)

Men spring för guds skull inte max. Lägg på en minut på maratempot och strosa runt i Peking med ett leende på läpparna. Om det gör för ont bryter du - det är fortfarande bättre än att inte starta!

Nu är jag ju inte kiropraktor, utan maratonjunkie ;)

MarathonMia sa...

Åhhh - jg kommer få ångra det här efteråt: SPRING!

Först hade jag tänkt säga: Kör halvmaran - men om du verkligen vill finnas med i resultatlistan så finns inget annat råd än helmaran. Löpförbud - JA. Men sa kiropraktorn något om joggingsightseeingförbud? NEJ.

Starta lugnt och se det just som sightseeing - och för Guds skull glöm inte stödstrumpor på väg TILL Kina, svårt att jogga med vätskefyllda stockar.

Gör inget dumt som att tokspringa, gå på känsla. Lite voltaren, tigerbalsam och massage har ingen dött av.

Hoppas att jag nu inte leder dig rätt in i "Aldrig-kunna-springa-igen-träsket". Lycka till.

Puma sa...

Jag skulle nog också sprungit. Det är jäkligt svårt att lyssna på råd som säger "spring inte" fastän man själv vill. Att vara förnuftig är ibland hur trist som helst. Och du är ju inte i Peking varje dag direkt. Men ta det lugnt och se det som en liten annorlunda sightseeing.

Jag som inte bryr mig om startlistor så mycket hade dock ställt upp på halvmaran och varit noga med fotobevis istället för att hitta mitt namn i en lista. För om man egentligen inte ska springa, så är inte tiden det viktiga - det är upplevelsen. Och en halvmara är mer än en mil, men lindrigare än en mara...

Hoppas du får en bra Pekingresa!!!!

Masse sa...

Jag förstår inte minusposterna. Nja. Jag kan förstå den med kiropraktorn. Men allt annat känns väldans konstruerat. Jag säger spring!

Lena sa...

Jag log när jag läste era kommentarer. Fram tills läsandet så verkade marathon faktiskt omöjligt, men sedan...
Nix - du har så rätt. Det är klart att jag ska starta. Jag måste ju rehabträna i mittens rike;)
MarathonMia - Min trip till apoteket idag blev kostsam, men nu har jag allt;) och härmed lovar jag dyrt och heligt att jag kommer att gå på känsla (och kanske blir jag hög på avgaserna...)
Puma - jag anmäler mig till maran och så får vi se vad det blir;)
Masse - du har rätt;)
Tack till er alla - you all make my heart sing