4 februari 2009

Sent om sider - frågor och svar


(Sista veckan som icke löpare - augusti 2007)

1. Vilken typ av löpare är du?
Den bästa beskrivningen är tyvärr - skadad.

2. Hur länge har du löpt?
Yngste sonen är född i augusti 07, så jag testade under hösten. Satte igång "på riktigt" i feb 08, men fick ett skadeuppehåll maj-juli. Tränade 2-3 gånger per vecka under hösten och sedan november minst 40 km per vecka. Så jag är på rätt väg;)

3. Hur mycket löper du per vecka?
Se ovan. Planen är att öka till 60 km.

4. Vilket är ditt “feelgood”-tempo?
4.52-5.02 på böljande grusväg.

5. Vid vilken ålder började du springa?
Tränade längdåkning som liten, orientering som junior och sedan i stort sett inget under ett decenium. Fyller 34 i augusti.

6. Vilka andra sporter utövar du regelbundet?
Sjukgymnastik. 3 gånger per vecka. Är fortfarande imponerad vilken skillnad styrketräning gör på kroppen. Nice... Jag har upptäckt att jag älskar skidåkning igen. Nike har inspirerat mig, så nu funderas det på att pussla ihop lite simning och cykling också och triathlondebutera i juli. Multisport testades under 08 och det var urkul. Skulle mycket väl kunna tänka mig mer av det...

7. Vad springer du ogärna utan?
Garmin 305 tog min löpning till en ny nivå. Springer mycket ogärna utan den. Min röda lilla Ipod Shuffle vill jag gärna ha med mig också.

8. Varför springer du?
För att överleva småbarnsåren. För att få egentid. För att få tänka. För att slippa tänka. För att få uppskatta naturen och asfalten. För att bli snabbare och bättre. För att bli grymt vältränad;)

9. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Nja, men jag berättar inte alltid hela sanningen...

10. Hur ofta köper du skor?
Kanske tre gånger per år. Om jag bara hittade skor som passade oftare, så skulle det bli oftare.
Brooks Infinity är numera trotjänaren, Pumas Trailfox är nice, men slits snabbt. Snabbisarna är röda och fina.

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Så ofta som jag hittar något som passar. Kombinationen S och 178 cm lång är inte alltid så lätt. Adidasoutfiten, Craft på underställen och X sockarna. Hade gärna haft Pumas löpkläder, men de är för sub170. Damn.

12. Var/hur handlar du utrustningen?
Runnersstore, Stadium, Intersport och på Lidingöloppet, GBG-varvet.

13. När föredrar du att springa?
När som helst, förutom på morgonen. Morgonjoggar gör jag bara på tjänsteresor. Så jag har sett Paris i gryningen, joggat i ett snöigt Central Park, ett disigt Milano, på Hawaii, längsmed operahuset i Sydney, på stranden i Fort Lauderdale, på Kungsholmen och Söder (tack Nix för tipsen), vid Lugnet i Falun och runt, runt, runt i parken i Malmö.

14. Hur ofta tävlar du?
Jag älskar att tävla. Älskar de mindre och familjära tävlingarna och avskydde Tjejmilen (do not get me started...). Det blir 8-15 tävlingar i år, allt beroende på skadeläget.

15. Vilka distanser?
Terränglöpning och asfalt. 5-10 km. I år även Göteborgsvarvet.

16 Vilken är favoritdistansen?
10 km stadslopp. Flacka gatlopp rockar.

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
Nope.

18. Vilken typ av vätska dricker du?
Amarone, Taittinger och Ramlösa Naturell. Dock ej under träning/tävling.

19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Jag tränar gärna tillsammans, men av praktiska skäl så blir de flesta passen ensampass.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Förhoppningsvis hinner man duscha, innan verkligheten hinner i kapp.

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Har mycket begränsad erfarenhet av det. Måste säga det enda pass som jag sprungit mer än en gång, Tusingar. Man får springa fort, man blir trött. Äckelskönt.



22. Vart blir du oftast skadad?
Vart blir jag inte skadad? Opererad för compartment - två gånger. Haft stressfrakur i foten, snapping hip, knäskadad, baklår, ländrygg. Men jag har aldrig haft ont i hälsenan. TA I TRÄ.

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Drömmer inte om sådant.

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Madonna. Vill veta hur snabb hon är, för shit vad hon tränar.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Jogga med Radcliff hade varit nice.

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Katie Holmes. Småbarnsförälder, shysst style och springer.

27. Vilka löp-/träningsbloggare utmanar du?
De flesta har redan varit duktiga och svarat, så jag passar på den frågan;)

5 kommentarer:

Dunceor sa...

Mycket skador, jag hoppas du klarar dig ifrån de flesta i framtiden. Du har utvecklats fort och det är himla skoj. Vem vet hur långt du kan komma!

Anonym sa...

Från och med nu tycker jag vi bestämmer oss för att vara skadefria. Punkt slut liksom. :)

Kör hårt!

Anonym sa...

Svar: Den där mockakjolen finns i fler färger ja... kommer bara inte ihåg vilka... Svart bland annat...

Anonym sa...

Februari 08 - och alla de där otäcka skadorna. Och så springer du som en gasell ändå! Helt otroligt!!
Du måste vara byggd för löpning - det är bara det att vissa delar av din kropp inte riktigt fattat det.

Sofy sa...

Åh. Tjemilen. Plötsligt mår jag illa...